La Catrina - Halloween-ul mexican
Corespondentul Halloween-ului in
Mexic se numeste “La Catrina“, iar in spania "La Calavera Catrina" ( numele original La Calavera Garbancera ), si se sarbatoreste in noaptea dintre 1 si 2
noiembrie, cand se desfasoara o adevarata parada care ironizeaza moartea, magazinele
fiind incarcate cu dulciuri specifice acestei sarbatori, masti, figurine in
foma de schelete sau cranii viu colorate. Imagistica Mexicana a mortii
este incredibil de bogata, diversa, aproape obsesiva. Unul din scheletele
cele mai populare afişat de multe ghiduri turistice ca simbol al Mexicului
(alaturi de mustaciosul cu sombrero sau piramida maia), este La Catrina
("eleganta"), un schelet imbracat in haine luxoase, palarie cu pene, rochie
vaporoasa, exact tinuta doamnelor bogate de la inceputul secolului XX. La
Catrina este creatia artistului Jose Guadalupe Posada, care a trait intre 1852
si 1913. Posada satiriza prin ilustratiile sale situatia sociala a Mexicului
contemporan, luand in vizor abuzurile guvernului dictatorului Porfirio Diaz si
fiţele clasei de bogatasi a tarii. Prin Catrina, Posada adresa un mesaj celor
bogati si pretentiosi: in ciuda avutiilor si importantei pe care si-o
dau, la final ajung si ei oale si ulcele (schelete) la fel ca restul
plebei, moartea nu se uita la averile nimanui. Catrina a fost mai apoi
incorporata in festivitatile Zilei Mortilor, alaturi de o sumedenie de alte
schelete si strigoi. Initial aztecii sarbatoreau festivalul mortilor in a noua
luna a anului Aztec (ceea ce ar echivala cu luna august) iar sarbatoarea dura o
luna intreaga. Ca sa alinieze traditiile aztecilor cuceriti cu traditiile
catolice, conchistadorii au aliniat aceasta celebrare azteca cu 1 noiembrie
"All Saint's Day". Mexicanii marcheaza aceasta zi mergand la
mormintele celor dragi, le curata, le impodobesc, aprind lumanari, se intalnesc
si se roaga pentru sufletele celor adormiti, unii chiar aduc muzicanti si canta
la morminte. Totusi in Mexic, sarbatoarea este mai vie si mai colorata,
nicudecum sobra, aducand cu atmosfera din Cimitirul Vesel, unde moartea este
recunoscuta si acceptata prin umor si culori vesele. comemorand mortii cu
veselie si culoare se aduce un omagiu vietii. In fiecare casa sunt instalate
altare elaborate cu craite, cruci, lumanari, si poza defunctului caruia ise
ofere mancarea lui favorita, bautura, si traditionalele pan de muertos, painea
mortilor, niste chifle dulci. Copiii de infrupta din ciocolati si acadele in
forma de cranii bogat decorate, in timp ce familia isi deapana amintiri placate
despre cel plecat. Opusa “La Catrina”
care se sarbatoreste prin mare fast si buna-voie, este figura Sfanta Moarte (
Santa Muerte ) ,
care este venerata de peste 2 milioane de persoane care se subscriu acestui cult. Majoritatea fiind persoane marginalizate, excluse in sistemul de justitie sau educatie din cauza starii sociale precare sau fiindca traiesc cu totul in afara legi – criminali, narco-traficanti, prostituate. Biserica Catolica condamna profund ritualurile aduse si inchinarea catre aceasta figura si o categorizeaza ca apartinand satanismului. Santa Muerte isi are originea intr-un sincretism dintre credinte precolumbiene si catolice, sincretism intalnit de fapt in toata America Centrala si de Sud. Este reprezentata, ca si La Catrina, de un schelet imbracat intr-o roba cu gluga, tinand in maini o coasa cu coada si un glob Culoarea robei si obiectele pe care le tine scheletul depend de ce ise cere figurinei, de catre cel ce ise inchina. Culorile cele mai populare sunt auriu pentru bobatie, rosu pentru dragoste, argintiu pentru success, verde pentru dreptate, albastru pentru intelepciune sau sanatate. Este pus ape un altar bogat impodobit, caruia I se aduc ofrande. Nu este neobisuit ca aceasta statuie sa fie pusa alaturi de sfinti catolici, creaind pentru cei dinafara cultului o cacofonie imagistica extreme de puternica, Cultul acesta a fost pana recent clandestin in Mexic si inca este invelit intr-o aura de tabu. Ritualurile si altarele dedicate figurinei se faceau si se fac pe ascuns in casele oamenilor, ceremoniile publice dedicate acestui idol sunt destul de rare. Santa Muerte este perceputa ca o figura oarecum negativa, de temut, dar foarte puternica, in sensul ca prin pacte individuale se pot obtine lucrurile dorite de cei ce o revereaza, in special bani si dragoste. Se pare ca acest cult is are originile in credintele aztece, care venerau moartea, o personificau si o includeau in practicile religioase.
care este venerata de peste 2 milioane de persoane care se subscriu acestui cult. Majoritatea fiind persoane marginalizate, excluse in sistemul de justitie sau educatie din cauza starii sociale precare sau fiindca traiesc cu totul in afara legi – criminali, narco-traficanti, prostituate. Biserica Catolica condamna profund ritualurile aduse si inchinarea catre aceasta figura si o categorizeaza ca apartinand satanismului. Santa Muerte isi are originea intr-un sincretism dintre credinte precolumbiene si catolice, sincretism intalnit de fapt in toata America Centrala si de Sud. Este reprezentata, ca si La Catrina, de un schelet imbracat intr-o roba cu gluga, tinand in maini o coasa cu coada si un glob Culoarea robei si obiectele pe care le tine scheletul depend de ce ise cere figurinei, de catre cel ce ise inchina. Culorile cele mai populare sunt auriu pentru bobatie, rosu pentru dragoste, argintiu pentru success, verde pentru dreptate, albastru pentru intelepciune sau sanatate. Este pus ape un altar bogat impodobit, caruia I se aduc ofrande. Nu este neobisuit ca aceasta statuie sa fie pusa alaturi de sfinti catolici, creaind pentru cei dinafara cultului o cacofonie imagistica extreme de puternica, Cultul acesta a fost pana recent clandestin in Mexic si inca este invelit intr-o aura de tabu. Ritualurile si altarele dedicate figurinei se faceau si se fac pe ascuns in casele oamenilor, ceremoniile publice dedicate acestui idol sunt destul de rare. Santa Muerte este perceputa ca o figura oarecum negativa, de temut, dar foarte puternica, in sensul ca prin pacte individuale se pot obtine lucrurile dorite de cei ce o revereaza, in special bani si dragoste. Se pare ca acest cult is are originile in credintele aztece, care venerau moartea, o personificau si o includeau in practicile religioase.
Mai multe din aceeasi categorie :
RECOMANDARI :
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu